HÅLLBARHET - SWEET FUTURE

OM SWEET FUTURE - MALMÖ CHOKLADFABRIKS HÅLLBARHETSSTRATEGI

Att vi är måna om att vara ett hållbart företag och i takt med tiden hoppas vi inte undgått någon som följer oss och våra förehavanden. Vi var först i Sverige med att göra en ekologisk choklad som också var fairtrade-certifierad, det var 2010. Sedan dess har vi gått till att bli 100% ekologiska och nu vill vi också se på andra delar i vår verksamhet och hur vi kan bli mer hållbara.
2021 anslöt vi oss till Livsmedelsföretagens Hållbarhetsmanifest som bl a innebär att vi ska minska vårt svinn, bli fossilfria senast 2030 och gå över till återvinningsbara förpackningar. Just detta med förpackningar är intressant, för här hade branschen initialt satt ett aggressivare mål, men leverantörer och teknik fanns inte på plats och nu är målet justerat till 2030. Vi har en löpande dialog med de företag som förser oss med såväl papper som kartong och plast om vad som går att göra. Ibland luras man av förpackningar som påstår sig vara komposterbara, men som egentligen kräver industrikompost (vilket i princip ingen har). Ibland tror man att en lösning kan vara en klimatvinst, men fördelen jämnas ut och blir till en nackdel när man tar alla delar i beräkning (energi som går åt i tillverkning eller i själva förpackningsmomentet, osv). Vi gick i vilket fall över till en mestadels pappersbaserad flowpack i våra Tegelkakor (som ju skyddas också av en ask) 2019 och förhoppningen är att antingen få ”återvunnen plast” eller ”bioplast” i resten av våra förpackningar inom de närmaste åren. Allt papper ska vara FSC-certifierat 2023. Vår couvertyr packas i en papperspåse med plastbeläggning för att skydda chokladen istället för i en plasthink som vi hade tidigare. 

Minska mängden plast

EFFEKTIV ENERGIANVÄNDNING VIKTIGT

En faktor som påverkar vårt klimatavtryck är hur mycket energi som går åt i vår egna produktion. Det är stora maskiner och flera moment som krävs för tillverkning av choklad. Så som priset på energi utvecklats det senaste året (särskilt här i södra Sverige) är det dessutom en överlevnadsfråga för en liten chokladfabrik. Vi tittar löpande på åtgärder som kan sättas in för att effektivisera produktionen och just nu sker flera stora förbättringar på det här området. Dels har vi hittat ett sätt att återanvända den överskottsvärme som concharna genererar till att värma upp våra lokaler (den tiden på året när det är aktuellt). Och dels har vi nu äntligen påbörjat installationen av solpaneler, så i vår kommer vi kunna leverera ”solenergi-baserad choklad” 🤩. Solenergin kommer inte räcka till hela vårt behov så det blir en del i energimixen, men det känns såklart väldigt bra att ta ett första steg. Transporter är en knepig del när det kommer till choklad. Våra leveranser till kunder kan och ska bli fossilfria inom de närmaste åren, här har vi en dialog med våra speditörer och senast 2030 (tidigare hade vi målet 2025 men det var för optimistiskt) ska det målet kunna bockas av. Kakao och andra råvaror är svårare eftersom det ofta skeppas med stora fraktfartyg. En möjlig lösning vi tittar på är att klimatkompensera för den del som ligger utom vår kontroll, det finns initiativ inom det här området som är intressanta och om och när vi landat det återkommer vi i frågan.
 
Minska energianvändningen i vår produktionMinska klimateffekterna av våra transporter

 
VI ÄR 100% EKOLOGISKA!

I centrum för vår verksamhet står ju choklad och det är också på detta område som vi jobbat längst och kommit längst med vårt hållbarhetsarbete. 💚🤎
Att vi är uteslutande ekologiska ställer krav på våra leverantörer att leva upp till de krav och regelverk som slås fast av den europeiska eko-certifieringen. Ett oberoende certifieringsföretag går igenom vår dokumentation varje år för att se att vi lever upp till vad vi lovar. 🪴
Ekologiskt odlade råvaror minskar de negativa effekterna jordbruk orsakar, och bidrar dessutom med många positiva sådana. 🍀 (i september varje år driver vår branschorganisation Organic Sweden en kampanj om detta, så in och lär er mer där 🤓).
Vi använder oss bara av råvaror som antingen är fairtrade-certifierade, eller som köps av aktörer där vi själva eller vårt ombud har en inblick i verksamheten. På så sätt kan vi vara trygga med att det är rimliga arbetsförhållanden och att det inte förekommer slav- eller barnarbete. Det är viktigt för alla företag, men ännu mer för oss i chokladbranschen eftersom kakao har en hemsk historik, och tyvärr kommer det nya rapporter regelbundet om hur de chokladdrakarna inte kommer tillrätta med detta ☹️.
Vill du vara säker på att kunna njuta av en schysst choklad köper du en som är certifierad antingen av Fairtrade eller gjord av ett företag du är trygg med vad gäller deras inköpsprocesser (brukar betyda liten tillverkare och ett högre pris). Fråga dem gärna om deras råvaror 🙋🏻‍♀️. Samma sak hos bagarn - en bra bagare eller konditor har stenkoll på det de stoppar i 🥖/ 🍪/ 🍰.
 
Ekologisk odling ger många positiva klimateffekter

 
VÅR HÅLLBARHETSVISION

“World-class, world-positive chocolate, made together “ - Så lyder vår hållbarhetsvision och vi är väldigt nöjda med den (vi fick hjälp av genierna på Super med formuleringen). Den inbegriper både vår ambitionsnivå att göra choklad i världsklass och att den liksom vårt företag i stort ska vara en positiv kraft i samhället och berika alla våra ”stakeholders”.
 
Malmö Chokladfabriks hållbarhetsvision

 
ALLA SKA MED!

Det är viktigt för oss på Malmö Chokladfabrik att vi uppfattas som ett schysst och ärligt företag och ett som bryr oss om våra medmänniskor både här i Sverige men också i resten av världen.
Vi har en lång historik av CSR-arbete där vi under ett antal år bidrog med miljonbelopp till Världens Barn genom ett väldigt lyckat samarbete. De senaste åren har vi stöttat Hand in Hand genom att skänka 10:- per såld julkalender till deras arbete för att underlätta entreprenörskap i länder i Asien och Afrika, och vår och deras förhoppning är att vi ytterligare ska kunna lyfta vårt samarbete. 🌱
Vi försöker vara tillgängliga för studenter som i olika skolprojekt är nyfikna på choklad och företagande, och många som varit ifrån arbetsmarknaden under en lång tid har fått möjlighet att få värdefull praktik hos oss på fabriken.🙇‍♀️ 🏭
Det är viktigt för företag att de gör en vinst för deras långsiktiga överlevnad, men för oss är det precis lika viktigt att så många som möjligt av alla som berörs av vår chokladfabrik gynnas av den. Bagaren ska kunna vara stolt över chokladen hon häller i baket, butiksföreståndaren ska ha en bra känsla över chokladkakan han rekommenderar, kollegan ska må bra när hennes barn berättar var mamma jobbar, odlaren ska vara nöjd med kooperativets insatser för hans byskola och du som njuter av chokladen ska mysa över det faktum att det just är Malmö Chokladfabriks choklad du unnat dig i helgen. 🍫
 
Odlare, anställd, handlare, bagare, konsument - vi vill att alla gynnas av vår chokladfabrik

 
VÅRA FYRA PRIORITERADE HÅLLBARHETSMÅL

I vår hållbarhetsstrategi Sweet Future har vi valt att jobba utifrån FNs Globala Hållbarhetsmål (kallas SDG, förkortning av Sustainable Development Goals).
Det finns totalt 17 olika mål och vanligen väljer företag och organisationer ut några av dessa mål som man fokuserar särskilt på. Vi har valt fyra:
 
  • INNOVATION OCH INDUSTRI 
  • HÅLLBAR KONSUMTION OCH PRODUKTION 
  • KLIMAT 
  • PARTNERSKAP
 
De aktiviteter och åtgärder vi bestämt oss för att vidta kopplar ofta till någon eller flera av dessa fyra mål, vilket redovisas i strategin. (Hela strategin kommer finnas tillgänglig på vår hemsida senare i höst).
Exempel på åtgärder kan vara:
att gå över till att bara använda papper som är FCS-certifierat 🌳
mäta personalnöjdheten på vår fabrik 😊
eller vidta åtgärder för att öka försäljningen av växtbaserad/vegansk choklad. 🍫 
 
Våra fyra prioriterade hållbarhetsmål

 
FOKUSOMRÅDEN FÖR HÅLLBARHETSSTRATEGIN

Vår hållbarhetsstrategi innehåller tre fokusområden:
Green Planet 🌎 , Smiling People 😃 och Sound Business. 📊🧮
Kort sammanfattat är den första delen inriktad på klimat- och miljöfrågor, den andra på sociala och mänskliga aspekter och den tredje delen fokuserar på hur Malmö Chokladfabrik fortsätter vara ett företag som går med vinst och är ekonomiskt uthålligt.
 
Tre fokusområden: green planet, smiling people och sound business.

 
LÄNK TILL VÅR FULLSTÄNDIGA HÅLLBARHETSSTRATEGI

 

HUR GÖRS CHOKLAD?

How it's made Fairtrade - Malmö Chokladfabrik Fairtrade Sverige

How it's made Fairtrade - en film från Fairtrade Sverige på besök på Malmö Chokladfabrik